Addo Elephant Parc

14 oktober 2018 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Na een ontbijtje op het terras van het Addo Wildlife complex gaan we in een jeep mee naar Addo Elephant Parc. Onze gids voor vandaag Luke neemt ons en nog 5 anderen mee op zoek naar de diren in het park. Ook Addo Parc is ondereel van San Parcs, een organisatie die veel parken in Zuid Afrika behenren. Het is hier een stuk kleinschaliger dan het Krugerpark en het is ook een ander soort park. Doordat er geen hoge bomen zijn, komt bijvoorbeeld de giraf hier niet voor. Tijdens de gamedrive krijgen we de nodige uitleg van Luke over de dieren, de planten en over hele,gebied wat door loppt tot,in de oceaan. Vandaar dat ze hier zeggen dat ze niet de big 5 hebben maar de de big 7. Naast de olifant, neushoorn, buffel, leeuw en luipaard hebben ze ook de witte haai en walvis.  Maar van deze 7 zien we er vandaag maar 2, de olifant en de buffel. En van de olifanten zien we er erg veel. Van solitaire mannetjes tot een groep van wel 5 families olifanten bij een waterplas. Met ca. 30 olifanten in zo’n plas is het best dringen. Deze olifanten samen, zorgen er voor dat we mooie plaatjes kunnen schieten. Hoeveel er echt rondlopen weten ze niet. De laatste telling was 2 jaar terug. Wel vertelt Luke, dat de olifanten in het verleden hier al leefden en bij de voeren hin cirrusvruchten gingen pikken. De olifanten waren in diemtijd op zoek naar water. De boeren hadden dat water zelf nodig voor hun citrusbomen. Hierdoor werden er vele olifanten afgeschoten, totdat er nog maar 11 over waren. 3mboerennhebben toen tesamen een deel van hun grondgebied opgeofferd om hier de olifanten te laten lopen. Zo is Addo Elephant parc ontstaan. Intussen is het park heel erg ver uitgebreid en is de olifantenpopulatie weer gegroeid tot ca. 500. Dat is niet eenvoudig gegaan. Doordat er slechts 11 over waren, zijn deze olifanten gaan paren en zo ontstond er inteelt. Dat had tot gevolg dat van die generatie (jaren ‘80) de slagtanden van de olifanten zijn uitgevallen. Nadat men uit andere parken mannetjesolifanten heeft over laten komen, is de kudde olifanten uitgegroeid en zijn ze ook fysiek veel beter. De olifanten geboren in de ‘90er jaren hebben weer wel slagtanden, al zijn het kleine.

We zien ook vele actieve mestkevers, die achterwaarts lopend op hun voorpoten ronde ballen mest voortduwen met hun achterpoten. Luke slalomt de jeep meerdere keren langs de ijverige mestkevers op het gravelpad waar we rijden. Na een paar uur houden we halt bovenop een flinke heuvel, waar we een drankje en een hapje voorgeschoteld krijgen. En het uitzicht is hier enorm. Je kijkt tot over de hoge, brede duinen tot in de oceaan en aan de andere kant over kilometers park. Aan het begin van de middag is de gamedrive ten einde en keren we terug in Addo Wildlife. Het was een erg leuke tocht met weer nieuwe indrukken en veel mooie dieren in hun eigen omgeving. Dit is zeker een aanrader om hier naar toe te gaan.

De rest van de dag genieten we van alles op het terrein bij het park waar we verblijven. Er is genoeg te zien hier.