Op naar Johannesburg

1 oktober 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na nog een zaterdagochtend met werk, boodschappen, nieuw kapsel, een kop koffie en wat opruimen is het dan toch wel tijd om de reistassen van zolder te halen. Omdat we in Zuid Afrika de beschikking hebben over een auto, nemen we de backpacks niet mee maar pakken we de reistassen. Natuurlijk is mijn stapeltje kleren niet voldoende in de ogen van Mireille en pakt ze nog een extra shirt, blouse en korte sokjes. Omdat we toch de 20 kilo per tas niet halen, stop ik deze er maar bij in de tas.

Na wat knuffels, zoenen en wat afspraken aan Dion, familie, vrienden en Puck de poes, die ons wel zal missen de komende weken, stappen we in de auto.

Ondanks dat we pas zondagmorgen vliegen, vertrekken we vanmiddag al richting Schiphol. We gaan overnachten in Haarlem bij Eloy die ons de volgende ochtend naar Schiphol zal brengen. De vakantie gaat dan toch beginnen. In Haarlem aangekomen, kiezen we een sfeervol restaurantje uit en toasten op de vakantie. Voor het eerst hebben we een beetje het gevoel dat we op reis gaan. De laatste weken waren erg hectisch. We sluiten de avond af met een drankje en kaasplankje.

Om half 7 loopt de wekker af en fris gedoucht rijden we naar schiphol met onze privé-chauffeur die de komende weken onze auto wel zal gebruiken.

Het is al erg druk op Schiphol. Er staan lange rijen met mensen die in willen checken of hun koffers willen droppen. Eloy, met zijn vlotte babbel en platinum kaart van KLM in zijn handen weet ons via de priority-inchekbalie te loodsen en zo langs alle wachtenden even verderop. Tsja als zeer frequent flyer heb je zo je voordeeltjes. De douane gaat ook vlotjes en na een ontbijtje is het al tijd om naar de gate te gaan. Mensen kijken en wachten tot we gaan boarden.

We hebben in het vliegtuig stoelen op de laatste rij geboekt. Hierdoor zitten we in een rijtje met 2 stoelen en voor ons is een rij met 3 stoelen. Ik heb dan meer plek om mijn half metalen been neer te zetten. Overigens voor het eerst gingen de alarmbellen van de scan niet af bij de doaune en is er geen extra check gedaan.

We vertrekken op tijd voor een vlucht van een kleine 11 uur. Er is lange tijd erg goed zicht. En dan kom je pas echt tot de ontdekking hoe groot het woestijngebied is. Zand, zandbanken, zandheuvels, soms een kleine nederzetting of werklocatie, een zandstorm die voor turbulentie zorgt maar vooral veel zand.

We landen een half uur vroeger dan het schema had voorzien. De douaneformaliteiten en koffers halen zijn een gebruikelijk ritueel, wat zonder moeite gebeurt en als we bij de aankomsthal naar buiten lopen staat Mwimbi ons al op te wachten van African Savanne Travel om ons naar onze eerste overnachtingsplek te brengen, Journey’s Inn Africa. Het is slechts een kwartiertje rijden en al kletsend in het Frans met Mwimbi (uit Congo) zijn we er snel. Het is hier een prima plek om te ovrenachten. Kort bij het vliegvel, stad en route naar....  dag 2..

1. Toeki Tjodikromo:
    1 oktober 2018