Op naar Kaapstad

19 oktober 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

De dagen in Gansbaai/Kleinbaai zijn omgevlogen. We gebben erg genoten van de walvissen en ook het guesthouse waar we verbleven was weer prima. De service van Monique en Renee is geweldig en ze zijn erg behulpzaam. Als we na het ontbijt afscheid nemen gebeurt dat met een warme knuffel van beiden en met een foto. Want die maakt Rene van lieve gasten.

We hebben een redelijk korte rit voor de boeg en we hebben dus tijd om onderweg van alles te zien. We stoppen eerst bij Hermanus, wat bekend staat om het goede zicht op de walvissen. Het plaatsje ziet er verzorgd uit en het is ook wat groter dan Gansbaai. Walvissen zien we ook hier Maar bij De Kelders hebben we een mooier uitzicht gehad en veel meer walvissen gezien. We stoppen ook weer zo’n 50 kilometer verder bij Betty’s Bay bij Stone Point. Hier leeft de grootste kolonie Afrikaanse Pinguins. We kunnen tot heel kort bij komen via houten wandelvlonders. Het zijn eigenlijk best gekke beesten met hun waggelend loopje. Er zijn ook diverse jonge pinguins. Verder zien we klipdassen ( een soort grote marmotten) en zwarte broedende zeevogels. Wel weer een mooi natuurschouwspel. Dan rijden we door naar het wijngebied rondom Kaapstad en stoppen in Stellenbosch. Dit is een echt heel gezellig stadje. We lopen langs de goed bewaard gebleven gebouwen uit de VOC-tijd, langs statige monumentale huisjes, bezoeken de Winkel van Sinkel die Oom Samie Se winkel. In deze winkel uit 1904 heeft de tijd stil gestaan. Het is echt heel leuk om hier even rond te kijken of wat te kopen.

Omdat we voor het donker in Kaapstad willen zijn en ook nog langs een wijnhuis willen, rijden we, na een veel te kort bezoek aan Stellenbosch door en stoppen bij het wijnlandgoed Spier langs de Stellenbosch wijnroute. Het is hier wel erg groots aangelegd. Heel anders dan de wijnboerderijen die we bezocht hebben in Frankrijk. De oude witte Kaap/Hollandse huizen zijn erg mooi. De tuin is erg mooi, maar verder vind ik het toch wel erg commercieel met een speeltuin, kunstenaars in de tuin en een soort van piccolo’s die bij de wntree je welkom heten en je auto registreren na gevraagd te hebben voor welke onderdelen van dit complex je komt. We hebben het dan ook snel gezien en rijden naar Kaapstad. Langs de weg zien we weer diverse townships en als we Kaapstad in rijden is het een drukte van jewelste. Wij moeten echter langs Signal Hill, een van de bergen waar Kaapstad omheen is gebouwd, naar de wijk Seapoint. Dit is een rustiger deel van Kaapstad. We komen aan bij ons guesthouse African Home, wat in een zeer smal straatje verscholen ligt achter een muur met grote schuifpoort. Maar eenmaal binnen de poorten, vinden we hier één van de oudste huizen van Kaapstad, waar Lord Nelson zijn buitenverblijf had. De 2 gastheren ontvangen ons en laten ons dit bijzondere complex zien. We zitten op de bovenste verdieping met een fraai uitzicht over de stad en zelfs een stukje oceaan. Die oceaan bekijken we nog als we later voordat het donker wordt de boulevard afwandelen. We gaan het hier best redden de komende dagen.