Suid Afrika, ons kom!

6 september 2019 - Kempton Park, Zuid-Afrika

Suid-Afrika, oms kom!

We vliegen vandaag, 5 september met een dagvlucht van KLM vanaf Amsterdam-Schiphol naar Johannesburg. De vakantie begint dan fysiek echt. Maar in de weken voorafgaand is de reis al een beetje begonnen. Na het vastleggen van de vlucht heb ik een route uitgestippeld waarbij ik vooraf vele internetpagina’s heb bezocht en me ook bij de facebookpagina van Zuid-Afrika.nl en vrienden heb aangemeld en daar inspiratie heb opgedaan. Op ons lijstje van de ‘must sees’ staat natuurlijk de safari. De indrukwekkende willdlife willen we graag nog eens zelf meemaken. Via de webpagina van Sanparks heb ik dan ook een aantal wildlifeparken geselecteerd en (bush)campings vastgelegd. Zuid Afrikaanse pagina’s op internet lezen over de plaatselijk omgeving, campings en de dingen die je moet zien, zijn sowieso al leuk om te lezen, als is het al vanwege het grappige Zuid Afrikaanse taalgebruik.

In de afgelopen paar weken hebben we ook de Pilanesberg Sightings en de Kruger Sightings gevolgd op twitter. Hier melden rangers en bezoekers waar ze onder meer leeuwen, luipaarden en jagende hyena’s en grote groepen olifanten hebben gespot. Al die berichten zijn hoopgevend om de big five te gaan spotten, al zullen deze dieren niet languit ergens op ons gaan wachten, onvoorspelbaar als ze zijn. Maar dat maakt het juist zo mooi.

Maar als we ze zien, dan hebben we 2 camera’s gereed evenals genoeg fotokaartjes, een dashcam en verrekijker. Maar dat is voor de volgende dagen. We zijn gisteren al richting Schiphol gereden en hebben bij Eloy overnacht in Haarlem. Zo hoefden we niet al heel vroeg te vertrekken, al was het toch nog 7 uur vanmorgen, maar altijd nog beter dan 5 uur als we van huis uit zouden gaan. Het gevoel van ‘met vakantie gaan’ is echt gekomen nadat we aankwamen op het vliegveld, de tassen hadden ingeleverd en een soepel douanecheck hadden gehad.

Verbazingwekkend altijd is de grote stroom door elkaar heen lopende en rennende mensen die aankomen en vertrekken. Het lijkt soms net alsof mensen denken dat ze als eersten erbij moeten zijn omdat ze anders bang zijn dat het vol is. Relax, het is vakantie denk ik dan maar.

Na bijna 10-en-halve uur durende vlucht, een aantal film, programma’s en spelletjes verder landen we op OR Tambo international airport. Dan volgt de bekende route, de kofferband, de douane die je filmt met een soort lasercam, de stempels, langs de geldautomaat voor Afrikaanse Rand (tip: neem die voodat je de grote hal in loopt, want dan ziet niemand verder buiten dat je al geld hebt gepint) en dan de aankomsthal in. Voor vanavond heb ik een B&B/lodge geregeld zodat we niet meer zelf hoeven te gaan zoeken en rijden vanavond. Het is tegen 10 uur in de avond. We worden opgehaald door een chauffeur van de lodge die op ons wacht met een naambriefje in de hand. 10 minuten latern zijn we gearriveerd in de lodge. We checken in, in een ruime kamer met grote badkamer en maken ons klaar voor de nacht. Morgen begint het avontuur met de 4x4 auto.

1. Amber:
    6 september 2019
    Fijn om te lezen dat jullie zijn goed aangekomen. Geniet ervan!
  2. Bauk en Corrie:
    6 september 2019
    We hebben onze koffer ook gepakt dus zijn klaar om in te stappen dus nu vol gas vooruit.Op naar het wild. pa en ma
  3. Helga Fabrice:
    6 september 2019
    Geniet van jullie vakantie!
    Kijk uit naar jullie verdere reisverslag!
  4. Edith:
    6 september 2019
    Veel plezier, wij genieten achter de PC met jullie mee.
  5. Charlie:
    6 september 2019
    Lekker uitstappie en lekker vakansie
  6. Silvia van ark:
    Veel plezier
  7. Ester:
    7 september 2019
    Klinkt zo mooi! Ben benieuwd of jullie de big five gaan zien!! Geniet er vooral van!!