Naar de walvissen

17 oktober 2018 - Gansbaai, Zuid-Afrika

We hebben onze grootste verplaatsing over de weg vandaag. We moeten zo’n 430 kilometer rijden, verder zuid-westwaarts naar Gansbaai. Dit vissersdorpje is gelegen in de West-Kaap. De hele weg vanaf Knysna, in de garderroute hebben we een grote bergkam, de Outeniquabergen naast ons. Het is een machtig gezicht om over zo’n lange afstand deze bergketen in de zon te zien liggen. Het landschap gaat ook langzaam over van groene bossen in hele uitgestrekte landerijen waar de kleur van geel en oker overheersen (het graan is pas geoogst). Tot ca. 75 kilometer voor ons eindpunt is de N2 de (grote) weg die we volgen. Vanaf Riviersonderend (wederom een grappige naam) slaan we een kleinere, smallere weg in waar je veelal nog steeds 100 km per uur mag rijden. Deze weg volgen we tot kort voor Gansbaai. Bij het gehucht De Kelders gaan we van de weg af. Vooraf heb ik gelezen dat je vanaf de kant hier de walvissen perfect kan zien. En we zijn nog maar net geparkeerd aan de route langs de rotsen als we de eerste walvissen al zien. Vaak zijn de walvissen - de zogeheten Southern Right Whales - van juni tot en met november voor de kust  te vinden. Het is het walvissenseizoen. Door het relatief warme water aan de kust in de betrekkelijke luwte komen de walvissen om te spelen en te paren. En voor toeristen zoals wij en locals is dit een ideale plek om de walvissen te spotten. Dit deel van de kust bij Gansbaai is naast walvissen ook erg geschikt om de reuzen witte haai te gaan spotten of om te gaan kooiduiken. We besluiten na een tijdje de walvissen te hebben gezien om door te rijden een paar kilometer verderop, door Gansbaai naar Kleinbaai, waar we gaan overnachten in White Shark Guesthouse. Gansbaai, Kleinbaai en De Kelders zijn echt van die dorpjes waar alles draait om de zee. Vele huizen zijn naar de zee gericht met een mooi uitzicht over de baai en in de hoofdstraten zie je veel winkeltjes over vissen en alles wat daarmee te maken heeft en diverse winkeltjes waar men walvistochten of kooiduiken aanbieden. Het is niet erg druk met toeristen, al zijn die er natuurlijk wel. Maar overal waar we komen is het niet echt druk. We worden hartelijk ontvangen en voorzien van de nodige tips om te gaan kijken. En ook hier zegt men dat je het beste walvissen kunt spotten vanaf de kant bij De Kelders. We gaan dan ook die middag nog eens terug en zien wel zo’n 30 walvissen, vaak moeders met een jong. Walker Bay waaraan Gansbaai, De Kelders en ook Hermanus ligt is echt een topplek om deze gigantische dieren te zien. Doordat het zonnetje hier lekker schijnt en met het fantastische schouwspel van de dieren hebben we hier een topmiddag. Morgen gaan we de walvissen op nog een andere manier bekijken als we met een boot meegaan vanuit Kleinbaai op walvissentocht.