De terugreis

24 maart 2024 - Koudekerke, Nederland

De terugreis is een comfortabele op het bovendek van een Lufhansa Boeing 747-8. Ik reis business-class en heb een comfortabele stoel die ik in de nacht heb omgebouwd tot bed. Na de avondmaaltijd om 7 uur plaatselijke tijd (tel er 4 uur bij op voor Nederland heb ik mijn ogen dicht gedaan en pas 9 uur later wakker geworden. Ik vlieg naar Frankfurt waar ik een  stop-over heb van 22 uur. Deze stopover heb ik er graag voor over om de comfortabele vlucht van Buenas Aires naar Frankfurt te hebben. De taxirit naar de stad een te dure. Ik ben behoorlijk afgezet door de lokale taxichauffeur en betaalde bijna 3 x de prijs als ik de andere dag voor de Uber-taxi zou betalen. Ik breng de dag door in de binnenstad van Frankfurt, waar het een enorme drukte is. De regen die afgewisseld wordt met zon is voor de Frankfurters geen reden om niet naar de stad te gaan. Het is enorm druk en al vroeg in de middag is er overal bier en Bratwurst. Ik waag me er ook aan. Ik moet t toch ff proeven. Braadworst in stukjes met currysaus en currypoeder.  Frankfurt lijkt me een leuke stad om te winkelen en voor een stedentrip. Ik zie een stuk van de Altstad met de vakwerkhuizen en uitbundige bouw, naast de enorme wolkenkrabbers die hier in snel treinvaar verrijzen. Dat is een enorm contrast met de ‘oude’ gebouwen.

‘s-Avonds blijf ik in het hotel, eet daar wat en geef mijn voeten rust. En na een goede nachtrust is de laatste dag van de terugreis met een vlucht naar Amsterdam. Ik ben op tijd op het vliegveld en breng de tijd door in de lounge van Lufhansa voordat ik het laatste stukje vlieg. Dan ga ik naar gate 40, voor de laatste vlucht. Nog een kwartier tot boarden. So far so good.

Terwijl ik op mijn telefoon de krant lees, is er ineens tumult. Wat blijkt: De vlucht is gecanceld. Blijkbaar stormt het op Schiphol. Ik verneem dat men direct aan de slag gaat met omboeken van de vluchten. Ik krijg inderdaad 2 mails. 1 met een vlucht naar Zurich en 1 met een late avondvlucht van Zurich naar Amsterdam. Dat ga ik niet doen en ik ga naar de servicebalie. Helaas word ik van het kastje naar de muur gestuurd en heb de hele pier 2 keer afgelopen totdat ik het beu ben. Ik ga naar de lounge van Lufthansa als businessclass-passagier en vraag of ze mij kunnen helpen. Dat heeft wat voeten in de aarde, mar uiteindelijk hebben ze me op 3 lijsten gezet met opties. Een wachtlijst voor ene vlucht van half 5, een optie voor een vlucht van half 6 en de eerder genoemde vluchten via Zurich.  Ik wacht het maar af waar ze mee komen en nestel me in een luie stoel in de lounge. Gelukkig kan ik met de vlucht van half 5 mee die voorspoedig verloopt. Dan is het de reistas halen en naar het station. Ik kan net mee met de trein naar Leiden om daar over te stappen. In Leiden heb ik volgens het schema 2 minuten om naar het naastgelegen perron te komen. Daar blijkt ook vertraging en is de trein een kwartier later. Maar daarna zit ik.. in de trein nar Middelburg, volgens het schema… of toch niet? Er wordt omgeroepen dat deze trein een wijziging van traject krijgt en dat iedereen er uit moet.. Dat betekent nog een kwartier wachten op de volgende trein, die via Den Haag en Rotterdam en Roosendaal nar Zeeland gaat. En dan zit ik, in de trein, mijn zware tas heeft zijn plekje en we rijden, weliswaar met een behoorlijke vertraging maar toch. De verrassing is nog niet geheel over als in Rotterdam wordt omgeroepen dat door de vertraging de trein niet verder gaat dan Roosendaal en dat dat het eindstation is. En de volgende trein….  Geen berichten over hoe laat er wel een volgende trein zou zijn, mede ook door een aanrijding verder op het spoor. Gelukkig is er thuis een van mijn zoons die naar Roosendaal rijdt om me daar op te halen en ben ik na meer dan 13 uur reizen voor het stukje Frankfurt - Koudekerke thuis. Ik heb duizenden kilometers gemaakt zonder problemen tot het laatste stukje.

1. Marry Hazelaar:
    26 maart 2024
    Welkom thuis. De laatste vlucht ✈️ gauw vergeten en enorm genieten wat je allemaal beleefd hebt.Tot gauw . Fijne Paasdagen groetjes
  2. René:
    26 maart 2024
    Leuk om jouw ervaringen zo te kunnen volgen, soms was het net of je er zelf bij was. Gelukkig weer thuis met een heleboel mooie belevenissen.
  3. Ivar:
    27 maart 2024
    Super om jouw reis zo mee te beleven!
    Nu lekker “home sweet home” met een mooie ervaring rijker!
    Thanks Arthur!

Jouw reactie