38 uur

9 oktober 2022 - Koudekerke, Nederland

38 Uur duurde de gehele terugreis. Om 8 uur plaatselijke tijd stonden we op in ons hotel in Malang. Nog even een douche, nog even een ontbijtje. De rugzakken hadden we de avond ervoor al ingepakt. De mensen bij de receptie maakten voor ons de nota op en hadden een taxi geregeld naar het vliegveld in Malang, waar blijkbaar iedereen naar het vliegveld in Soerabaja gaat. Maar wij hebben een domestic flight (binnenlandse vlucht) van Malang naar Jakarta. Om 9 uur ( 4 uur Nederlandse tijd in de ochtend) worden we opgehaald en naar het vliegveldje gebracht. 4 Vluchten staan er vandaag op de planning. Het is nog even wachten tot we vertrekken. Op de aangegeven tijd gebeurt er echter weinig en er wordt niks verteld. Via internet zie ik dat de vlucht wat vertraagd is. Een half uur later borden we en weer en half uur later vertrekken we naar Jakarta. Daar aangekomen is het even zoeken waar w heen moeten. Er staat nergens wat aangegeven. Maar via een soort online chat met iemand van de luchthaven bij een infobord, vernemen we dat we naar de 2e verdieping moeten. De hele check van de tassen stelt nauwelijks iets voor. Slechts 1 dame die alle tassen controleert. Dat verloopt snel. Dan is het  wachten, wachten en wachten. De tijd doden we door een lucht te nemen en om wat spulletjes te doen. Het is dan tegen 18.00 uur plaatselijke tijd als we gaan boarden. We zitten weer in een vliegtuig met bedevaartoordsgangers die naar Mekka gaan en dit keer zitten we geheel opgesloten tussen een paar groepen. Er zijn slechts een paar westerse toeristen. Voor het overige allemaal locals die voor het eerst vliegen. Het is een rommelige reis, waarbij mensen uit de genoemde groepen nou niet echt prettig zijn om naast te zitten. Ze hebben vreemde manieren (ijs eten met een mes ipv een lepeltje en eten wat ze niet meer willen gooien ze op de grond). Als er dan ook nog een begint te spugen Naast je, is dat helemaal niet prettig. Ik probeer maar zoveel mogelijk te slapen. De vlucht duurt namelijk meer dan 9 uur. Na deze beproeving gaan we door naar de transfer. We hebben een vlucht daarna van Jeddah naar Amsterdam. We moeten weer door de douane en zoals zo vaak gaat de scanner af. Ik moet weer uitleggen dat het mijn metaal in mijn been is. Maar ik moet mee naar een hokje, waar ik in mijn ondergoed sta om te laten zien wat de reden is van het piepen van de scanner.

Helaas hebben we een overstaptijd van 8 uur. gelukkig vinden we 2 ligstoelen waar we nog en paar uurtjes kunnen. slapen. Het is best erg lang wachten en ook nog door een vertraging erbij. De vlucht verloopt verder wel voorspoedig. rond 2 uur in demiddag zijn we geland. Daarna hebben we ene paar uur moeten wachten op de tassen. Hee tis fijn dat Eloy ons ophaalde. De vrijdagmiddagspits zorgde nog voor wat vertraging een om 18.00 uur stapten we de deur thuis weer binnen.  38 Uur duurde deze hele terugreis die toch wel slopend was. Nu in het weekeinde is het zoveel mogelijk bijslapen om maandag weer aan het werk te gaan. De vakantie zit er op.

1. Marry Hazelaar:
    9 oktober 2022
    Slaap maar heel veel. Bedankt voor de reisverslagen. We hebben er van genoten.
  2. Wouterien:
    9 oktober 2022
    Wat een avontuur weer! Ik vind het superstoer van jullie.
    Nu weer aan de slag in Zeeland.. zal wel even omschakelen zijn.