Voorbereidingen Namibië

12 september 2021 - Koudekerke, Nederland

Nu de reisbeperkingen hier en daar versoepeld worden en het jaar al weer een heel stuk gevorderd is, is het eigenlijk wel weer eens hoog tijd om te kunnen genieten van een vakantie. De laatste echte vakantie was in 2019 waar we een rondreis met de 4x4-auto hebben gemaakt door het oostelijk deel van Zuid Afrika. Die beleving van vrijheid is één van de redenen om voor een nieuwe reis te zoeken naar een soortgelijke beleving. Google liet met mooie locaties zien in Namibie, waarvan ik al eerder verhalen had gehoord, dat het nog ongerepter, ruimer, weidser en weer een heel andere beleving zou zijn dan Zuid Afrika, wat ik al een fantastische en afwisselend land vind.

De restricties voor tal van landen met quarantaineverplichtingen gelden niet voor Namibië nadat de regering een versoepeling van de regels doorvoerden. (Wellicht door de lage bevolkingsdichtheid per kilometer van ca 2 mensen per km2). De keuze voor Namibië was daardoor snel gemaakt. Met een paar weken tot aan het vertrek op 24 september is een beetje inlezen wel praktisch en ook de hulp van een goede vriendin uit Zuid Afrika, Tanja Joubert (met haar eigen reisburo African Savanna Travel) heb ik een mooie route bedacht. Belangrijk vind ik daarbij dat je niet elke dag grote stukken moet afleggen, maar dat er ruimte is om in de buurt van een plek rond te kijken of meer ontspannen de vakantie te beleven. De meeste georganiseerde self-drive reizen of groepsreizen, waarvan internet voorbeelden laat zien zijn vaak reizen waar je elke dag verder trekt. In mijn beleving ben je dan alleen aan het rijden en beleef je en geniet je te weinig van de plaatsen waar je aan komt. Vandaar dat ik keuzes ga maken en we wellicht een flink aantal “must see-locaties” overslaan. Om een vergelijking te maken:  Het grotendeels door woestijnen gevulde land is 20 keer zo groot als Nederland.

We gaan heer voordelig  vliegen vanaf Brussel met Ethiopian airlines en vliegen naar Windhoek in Namibië met een tussenstop in Wenen en Addis Abeba. Als alles volgens plan verloopt zijn we de 25e in de middag in Namibië in de hoofdstad Windhoek.  We zitten in dezelfde tijdszone,  dus geen tijdverschil met Nederland.

Voor onze 1e nacht (en ook laatste nachten) hebben we het Hilton Hotel Windhoek. Met hulp van Eloy hebben we een goede kamer tegen een voordelige prijs. Altijd handig zulke contacten.

De volgende dag zullen we kennis maken met ons voertuig en tevens slaapplaats voor het overgrote deel van de reis. We reizen met een  4×4 Double Cab Explorer 1 Roof Top Tent, Automatic, in gewoon Nederlands, Een 4-wiel aangedreven  Toyota Hilux met een opklapbare tent bovenop en alle kampeerspullen in de laadbak.  We gaan reizen door de Kalahari Woestijn, de Namib woestijn, het Namib-Naukluft National Park, naar de Atlantische oceaan bij Swakopmund en Walvisbaai, de bergen van Spitzkoppe in Damaraland, het unieke Basaltlandschap rondom Palmwag, de ver van de gebaande paden en de standaard reisroute gelegen plaatsje Opuwo met de authentieke Himba-bevolking in Kaokoland, het Etosha National Parken het Waterberg plateau voor we weer terugkeren naar Windhoek. Ik denk dat het weer een heel afwisselende reis wordt waar we veel gaan zien. De verhalen die ik gelezen heb zijn allen enorme enthousiaste verhalen en hopelijk voegen wij er een enthousiast verhaal aan toe. Als er wifi is zal ik de verhalen en als het lukt ook foto’s plaatsen zodat je een beetje met ons mee kan reizen.

Geplande reisroute

Impressie auto

Impressie auto

1. Silvia van ark:
    12 september 2021
    Veel plezier. Ga genieten van dit mooie en wijdse land. Wij hebben er al 5000 km afgelegt en gaan zeker nog een keer terug.
  2. Edith:
    12 september 2021
    Heel veel plezier en ik ga absoluut met jullie mee genieten. Ik verheug met op jullie mooie foto's en het reisverslag.
  3. Bauk en Corrie:
    12 september 2021
    fantastisch wat een idee weer om deze mooie reis te maken en natuurlijk hopen wij er weer van mee te genieten.Namibie hier we kom. Heel veel vakantie plezier.
  4. Jeanne van den Elshout:
    12 september 2021
    Wat leuk dat jullie weer gaan. Ik ga jullie volgen. Heel veel plezier. Geniet er van
  5. Ester:
    12 september 2021
    Wow klinkt echt heel gaaf!! Heel veel succes met de voorbereidingen en heel veel plezier daar. We gaan jullie weer volgen en zijn benieuwd naar alle verhalen en foto’s! Enjoy!!!!!
  6. Ria en Henk:
    14 september 2021
    geniet van een welverdiende vakantie , geniet met volle teugen .en we zullen jullie met evenveel plezier volgen .we blijven er naar uitkijken
    Ria en Henk
  7. Tanja:
    16 september 2021
    Arthur & Mireille, you have amazing trip ahead of you. Enjoy every moment in beautiful Namibia, take everything in and of course take a lot of photos! I will most definitely follow you!
    Tanja
  8. Charlie:
    17 september 2021
    Arthur , Mireille wij wensen jullie een heel mooie vakantie en gaan gaan jullie volgen om ook een beetje mee te genieten van jullie avontuur ,
    Geniet er van en kom gezond weer thuis.
    Anja & Charlie
  9. Greetje Wierenga:
    23 september 2021
    Mooie reis uitgestippeld hoor. Gaat vast fantastisch worden. Heel veel plezier
  10. Arthur en Mireille:
    6 oktober 2021
    Dank je voor je reactie. Volg je onze reis?
  11. Lucien:
    24 september 2021
    Hoi we zijn al weer 4 weken thuis en missen Namibië nog elke dag. Heel veel plezier
  12. Arthur en Mireille:
    6 oktober 2021
    Hoi Dank voor je reactie. Het is een enerverend land en zo’n reis vergeet je niet snel. Misschien herbeleef je het zo een beetje.