Onze walvistocht

18 oktober 2018 - Gansbaai, Zuid-Afrika

Na gisteren de walvissen, die men hier Southern Right Whales noemt (zuidkaper) vanaf de rotsen bij De Kelders in grote aantallen te hebben gespot, gaan we vandaag met de Dream Catcher boot van Dyer Island Cruises mee de zee op om de walvissen van wat dichterbij te gaan bekijken.

Na het ontbijt melden we ons aan de overkant van de straat bij Great White Sharkhouse van waar we vertrekken. Eerst krijgen we nog een korte briefing en uitleg over de pinguins op Dyer Island. Deze zijn met uitsterven bedreigd en middels hulp via giften probeert men de pinguinstand te verbeteren. Men heeft bijvoorbeeld kunststof onderkomens voor de dieren om ze beter te beschermen tegen de hitte en rovende vogels. Maar de grootste ergenis bij de mensen hier die de pinguins te vriend zijn, is de regering die met een vaste regelmaat pinguineieren op het ontbijt hebben staan. Gek eigenlijk dat hier in Afrika pinguins zijn. Het blijkt het enige van de 6 soorten te zijn die tegen warmte kunnen van tot wel 28 graden.

Als we allemaal een zwemvest om hebben gekregen en een waterdicht jack, lopen we naar de boot. En dan vertrekken we. We zien al snel een duo walvissen. Moeder en jong. De boot blijft op gepaste afstand van 50 meter en zet de motor uit om de walvissen niet te storen en hun zintuigen die hun richting bepalen niet te desoriënteren. De 2 dieren zijn op hun gemak en het jonge dier speelt om moeder heen. Na een tijdje gaan de walvissen verder en wij ook maar al snel herhaalt het schouwspel zich weer. Alleen nu zwemmen de walvissen niet van ons af, ze komen nu op de boot af en zwemmen er rakelings onder door. Wat een machtig gezicht is dat om deze dieren van vanaf nog geen 5 meter te zien. We varen ook naar de bootjes waar ze aan het kooiduiken zijn. Met aas aan een flink stuk touw worden haaien gelokt naar de boot waarmde kooi naast hangt en waarin mensen zitten die de dieren van nog dichterbij bekijken. We zien een paar keer een haai naar het aas happen. Dan laten we deze boten voor wat het is en gaan we naar Dyers Island en Geyser Rock. En natuurlijk naar Shark Alley. Shark Alley is een dunne strook water tussen de twee eilanden. Shark Alley is zo genoemd vanwege het grote aantal Grote Witte Haaien die de eilanden omcirkelen en zwemmen door het smalle kanaal ertussen. De Great White Sharks worden aangetrokken doordat op Geyser Rock Zo’n 60.000 sterke kolonie Kaapse pelsrobben zitten. Dit dunne stuk rots is een geweldig schouwspel om te zien en je zult snel merken hoe ver de haaien de zeehonden kunnen ruiken als je in het bereik komt van hun penetrante stinkende huis. Zodra de zeehonden op zoek gaan naar eten, lopen ze direct gevaar om opgegeten te worden. Als wij bij het eiland aankomen, zien we dat de zeehonden nu totaal niet bang zijn. Grote groepen spelen in het water en doen van alle soorten kunstjes. Andere zeehonden liggen lui en uitgestrekt op de rotsen. Bij Dyer Island blijven we een beetje van de kant af. De golven zijn stevig en men wil de vogels en pinguins die op dit eiland zitten niet te veel storen. Het is broedseizoen. We zien vele soorten zeevogels en maar een enkele pinguin. Na een paar uur varen keren we terug en wacht ons soep en muffins. Die middag rijden we nog even naar Danger Point Peninsula wat precies ligt tussen Cape Point  (uiterste punt van schierieland onder Kaapstad) en Cape Agulhas, het geografisch zuidelijkste punt van Zuid Afrika waar de Indische en Atlantische Oceaan elkaar ontmoeten. Danger Point heeft die naam niet voor niets gekregen. De uiterste punt steekt ca. 8 km in zee en is een van de gevaarlijkste plekken voor de schepen om langs te varen. In het verleden hebben diverse schepen hier al schipbreuk geleden. De Birkenhead Rots, genoemd naar het schip dat hier verging, is alleen te zien bij laag tij.In 1852 heeft de H.M.S. Birkenhead een rots geraakt waardoor het is gezonken met 445 personen aan boord. Daarna is besloten een vuurtoren te bouwen die op 01-01-1985 in gebruik is genomen. De Birkenhead Memorial herdenkt deze schipbreuk. In het White Shark Guesthouse zijn opgedoken spullen uit de Birkenhead te zien. De rest van de middag zijn we weer te vinden bij De Kelders waar we wederom diverse walvissen zien langs zwemmen, sprongen uit het water zien maken en horen brullen.

Na het avondeten brengen we de rest van de avond weer door in onze gezellige B&B.