De Plancius in de thuishaven

30 april 2023 - Vlissingen, Nederland

Via de apps vesselfinder en marintraffic volg ik al een aantal weken de vaarbewegingen van de Plancius, het schip van Oceanwide Experiences. Ik zie het de haven van Ushuaia vertrekken voor weer een mooeie reis naar Antarctica en ik zie het terugkeren naar de basis in Argentinië. Vanaf 2 april volg ik de terugreis naar Vlissingen, waarmee het seizoen van ‘22-‘23 ten einde is. Een deel van de bemanning vliegt naar de diverse landen van waar men vandan komt en het overige personeel vaart het schip in 27 dagen naar Vlissingen. Ik heb de aankomstdatum al een tijdje terug in mijn hoofd geschreven. De aankomsttijd is gepland op 29 april in de eerste uren van de dag. Als ik op de 29e wakker word zie ik dat het schip op de rede van Vlissingen is. Ik kleed me aan en rij naar Vlissingen. Via shipfinder zie ik dat het schip net naar de Stadshaven komt, maar doorvaart naar Vlissingen-Oost. Dat wordt nog een uitdaging om het onderweg te kunnen spotten. Ik rij snel door naar de pieren bij Ritthem en kan het schip de havenmonding zien binnenvaren. Volgens mijn logica gaat de Plancius aanleggen voor een technische inspectie en onderhoud bij Scheepswerf Reimerswaal wat ik ken van de filmpjes die ik al gezien het van Oceanwide Experiences. Ik ken de weg in het havengebied. Dat is slechts voor een deel toegankelijk voor publiek. Ik rij om een deel van de haven heen en via de Frankrijkweg en Schotlandweg rij ik naar het parkeerterrein waar Scheepswerf Reimerswaal zit. Op dat moment komt de Plancius net aan. Van achter het hek zie ik het schip aanmeren. Dichterbij komen zit er helaas nu niet in. Maar als het schips straks in de stadshaven bij het kantoor van O.E. Ligt zal ik zeker nog een poging wagen, of liever een gelegenheid proberen te krijgen om het alvast te bezoeken. Het is onderdeel van mijn reisvoorbereiding en onderneming die over ca. 10 maanden van start gaat met eerst de reis naar Argentinië.