Een dag in Krugerpark

5 oktober 2018 - Skukuza, Zuid-Afrika

Voordat we vandaag vertrekken naar Krugerpark, staan we ook nu weer op tijd op om in alle vroegte, als de zon net op komt, nog één keer door het park te gaan en de dieren te begroeten. Daarna hebben we nog een heerlijk ontbijtje en laden de auto weer in. Voordat we de poort uitrijden nemen we nog even afscheid van de lieve behulpzame mensen van de keuken en bediening. En dan is het weer op pad met de auto. Op naar Krugerpark, naar onze volgende overnachtingsplaats in Skukuza restcamp.

De grotere wegen in Zuid Afrika zijn tot dusver prima gebleken en ook nu weer schieten we direct goed op. Als we rond half elf bij Mpumalanga zijn gaan we daar het Krugerpark in om meteen al een stuk van de safari te doen die we zelf rijden. Dit is toch veel leuker en korter dan over de gewone weg en er is veel te zien. Al rijd je wel een heel, stuk langzamer dan over de gewone weg. In het Krugerpark mag je op delen van de weg 50 en op de gravelwegen 40 km per uur. Ik heb me voorgenomen om goed te speuren naar glimpen van dieren, naar sporen, zoals pootafdrukken, verse poep of kaalgevreten struiken en bomen, waar de bast nog nat is. Want dat alles wijst op aanwezigheid van dieren. Maar al deze voorbereidingen kunnen de prullenbak in. Al binnen een paar honderd meter vanaf de entreepoort vallen we met onze neuzen in de boter. In de bush aan beide kanten van de weg loopt een kudde van wel 100 olifanten te grazen. Wat een prachtig en machtig gezicht is dat. Van grote en soms oude olifanten tot moeders met hun jongen, alles loopt door elkaar te sleuren aan de takken van de struiken en bomen en steken de weg over wanneer ze willen. Alle auto’s staan stil en geven de olifanten alle ruimte. In de volgende uren rijden we over voornamelijk de gravelwegen door het park, regelmatig stoppend als we weer dieren zien. We zien echt heel veel verschillende dieren, zoals giraffen, zebra’s, olifanten, antilopen, impala’s, koedoes, wrattenzwijnen, gnoes, springbokken, apen, buffels en tal van kleurrijke vogelsoorten. Het is echt gaaf om hier te rijden en het is ook niet bijzonder druk in het park zodat we alle ruimte hebben om te kijken. En ja we zien de sporen, zelfs heel veel. Grote hopen met poep, van kleine keurels tot bijna halve hooibalen van de olifanten en we zien ook de verwoestingen die de olifanten teweeg brengen als ze een gebied doorploegen.

Aan het eind van de middag komen we bij Skukuza aan waar we inchecken en de sleutel krijgen van onze 1-kamerbunglow. Tegenover onze bungalow is de Sabierivier, waar in dit deel nog wel wat water in staat, in tegenstelling tot grote delen van wat rivieren zouden moeten zijn. Op veel plaatsen is de rivier één grote droge rivierbedding. Er is duidelijk een groot tekort aan water. Op het moment dat we net onze spullen binnen hebben gezet en we nog een rondje willen lopen in het kamp, komen er 2 kuddes olifanten door het water aangewandeld (dat doet me direct denken aan de olifanten uit Jungelboek) die vervolgens in het riet duiken om hiervan gretig te gaan eten. En ook een kudde buffels heeft zich gemeld en doen zich tegoed aan het riet en hoge gras.

Dan wordt het al meer dan schemerig en bezoeken we het restaurant. We kiezen uit de kaart Sirloin steak van de buffel en Venison Hot Pot. Een stoofpot van Koedoevlees (antilopesoort met schroefhoorn). Grote porties maar die heb ik graag. We laten het ons prima smaken voor we oms terugtrekken in onze bungalow. Morgen willen we als de poort open gaar om half 6 het Krugerpark in.

1. Bauk en Corrie:
    5 oktober 2018
    halllo hier alles oke nog geen nieuws van mark en war zijn die olifanten dan geen foto zeker groetjes van ons pa en ma