Vertrek uit het paradijs naar de bergen

23 september 2019 - Harrismith, Zuid-Afrika

De laatste ochtenddrive die we gaan meemaken deze vakantie begint met een begroeting aan 2 grote koedoes, die over het hek zijn gesprongen en de blaadjes van de bosjes bij onze tent aan het opeten zijn. Dat koedoes over het hek gesprongen zijn, gebeurt vaak. Deze krachtige dieren kunnen over een hekwerk van wel 3 meter hoog springen. Het zijn mooie dieren om te zien met een grote horizontale streep op hun kop op ooghoogte. Ze hebben wel wat weg van een beschilderde indiaan. We rijden de poort uit. Deze, wederom, al vroeg zeer warme ochtend hebben we het geluk om 2 mannetjesleeuwen en 2 vrouwtjesleeuwen te zien. De laatst genoemden lopen in een rechte weg door het hoge gras op afstand gevolgd door de 2 mannetjesleeuwen. De leeuwen zijn duidelijk op zoek naar voedsel en hebben in de verte een paar steenbokjes gezien. Vooralsnog lopen ze gestaag door, geen oog hebbend voor de jeep waarin we zitten. Ze lopen op korte afstand voorbij onze jeep en ook de mannetjesleeuwen volgen dat voorbeeld. We worden weer in de gelegenheid gesteld om mooie foto’s te maken. We horen dan een steenbokje hard gillen. Ze waarschuwt haar soortgenoten die in het hoge gras verstopt zijn en maken zich telkens een stukje uit de voeten als de leeuwen te dicht in de buurt komen. Het lijkt alsof ze vrolijk rondspringend weg lopen, maar niets is minder waar. Alle dieren zijn continu bezig met overleven. Het hele patroon van de dieren in het wild is: Eten, slapen, voortplanten en overleven. Onze drive is wederom succesvol. Na de leeuwen zien we nog 2 soorten gieren, waarvan ook de grootste gier, die een spanwijdte heeft van wel 2,8 meter. Ook zien we een paar groepen bushbocks en tijdens de koffiebreak bij de watervallen een sprinkhaan van meer dan 10 centimeter groot. We zien ook 4 struisvogels en horen het verhaal van Courtney over de struisvogels. Dit is een groep van 3 vrouwtjes en 1 mannetje. Van de vrouwtjes is er 1 dominant. Het mannetje zal paren met elk vrouwtje, waarvan eerst met het dominante vrouwtje. Daarna leggen in hetzelfde nest de andere vrouwtjes ook hun eieren. Deze liggen rondom de eerst gelegde eieren. De eieren worden uitgebroed door het dominante vrouwtje. De andere dames hebben dan al het veld moeten ruimen. Zo kan er in 1 nest wel 6 tot 9 eieren liggen. Als de eieren uitkomen begint de zorg voor de kleintjes. In een omgeving als deze zullen een aantal het niet overleven. De mannetje en het vrouwtje zullen eerst haar eigen jongen beschermen en als het kan ook de adoptiekinderen. Maar als ze er 1 of meer moeten laten gaan door groot gevaar zullen dat de laatste zijn. Een bizarre en harde werkelijkheid. We zijn weer een stukje verder met onze natuurlessen. Het is onze laatste les, want na terugkomst en na het ontbijt is het tijd om te gaan. We hebben 4 fantastische dagen gehad op een heerlijke plek. We hebben 6 drives mogen meemaken en op elke drive hebben we mooie dieren gespot. We hebben daarbij veel uitleg gehad van een enthousiaste en grappiger ranger, Courtney en we hebben heerlijk gegeten. Voor of na het eten heb ik telkens wat woorden geleerd uit de Zoeloetaal. De dagelijkse begroeting kan ik nu in Zoeloetaal uitspreken: Sawubona, Unjani? Ngiyaphila. Ngiyabonga (Hallo, Hoe gaat het? Met mij gaat het goed, dank je).

Het is tijd om afscheid te nemen van de lieve mensen van Ndaka. Wat ik heel bijzonder en mooi vond is dat iedereen, elkaar helpt bij alle werkzaamheden. De rangers deden hun guides, maar hielpen ook in de bediening en achter de bar en telkens met heel veel plezier met de donkere mensen uit de keuken en bediening. Dit plezier is de kracht van het succes van deze Lodge. Het lijkt me fijn om hier te mogen en kunnen werken. Salakahle (Tot ziens).

Als we onze camper weer hebben opgehaald vertrekken we westwaarts. De thermometer staat op 40 graden. We hebben alle tijd om op onze volgende bestemming aan te komen. Het is slechts iets van 110 kilometer.

We zitten in een gebied wat bekend staat onder de naam The Battlefields. In dit gebied zijn diverse oorlogen uitgevochten. Rond 1825 ging Zoeloekoning Shaka op veldtocht om stammen te verenigen om zo ene krachtig leger te krijgen wat in staat zou zijn om de blanke overheerser tegenstand te bieden. In de 80 jaar die daarop volgde zijn er bloedige gevechten geweest tussen Zoeloes en Ndwandwe-stammen, Afrikaners tegen Zoeloes en Britten tegen Afrikaners en Zoeloes. Onderweg zien we diverse bordjes die verwijzen naar oorlogsmonumenten, graven of andere blijvende herinngeringen aan de oorlogen, zoals een vervallen stationsgebouw, een kapotte spporbrug of dergelijke. We zien bij Ladysmith een monument wat een Cirkel met huifkarren voorstelt die zich verschansen tegen de vijand. In Ladysmith staan om het gemeentehuis nog oude kanonnen opgesteld. Verder vinden we een supermarkt. We hebben boodschapopen nodig voor de komende dagen. Parkeren is met onze camper daar wel een probleem. De parkeerplaatsen die er bij de supermarkt zijn staan vol met busjes die mensen uit de omgeving van en naar de supermarkt en markt brengen. Wij moeten onze camper wat verderop neerzetten. Het is een arme bedoening. We doen onze boodschappen en deze worden door een lange magere slungel naar onze auto begeleid, waarbij hij vraagt of we hem misschien 1 of 2 rand willen geven, Hij wil werken voor zijn geld en niet gaan stelen zegt hij. 1 Rand is nog geen 7 cent. We geven hem 10 rand en blij bedankt hij ons en gaat. We komen in het berggebied van de Drakensbergen. De natuur verandert helemaal, Het is hier veel groener. De bomen staan in blad en de akkers staan er goed bij. Ook zien we hier reclameborden langs de weg die allemaal B&B’s aanprijzen en tal van activiteiten in de buurt, zoals mountainbiken, canopytours (aan een kabel door de bomen), of tal van lokale winkeltjes . Hier wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de bergen en natuur brengen. We komen aan bij Mountain Splendor Eco Resort. Op deze camping verblijven we de laatste nachten van onze vakantie, We hebben een plek aan de rand van de camping met uitzicht op de Drakensbergen. Het is warm en een drankje coor de camper doet ons goed. Verder staat er niks op het programma voor vandaag. Dus de braai gaat aan en we roosteren een heerlijke Boerewors. Later op de avond gaat het waaien en zakt de temperatuur flink. Het bleooft ene heel ander weertype te worden de komende dagen, met kou, bewolking en mogelijk regen. Maar we liggen droog in de camper, dus dat is voor morgen.

1. Ester:
    24 september 2019
    Mooi daar. Heb daar ooit mooie wandelingen gemaakt! Geniet er van!