De aftelklok staat bijna op 0

21 februari 2024 - Koudekerke, Nederland

Het is het jaar 1914 als ontdekkingsreiziger Shackleton met zijn schip de Endurance begint aan zijn 3e reis naar Antarctica met als doel vanuit de Weddellsea over land de zuidpool te bereiken. Echter strandt het schip in 1915 in het pakijs. Via een barre tocht over ijsschotsen en in  3 reddingsbootjes bereiken ze Elephant Island. Vervolgens waagt Shackleton met een bootje en een paar bemanningsleden een geslaagde overtocht naar South Georgia om redding te zoeken. In augustus 1916 wordt de rest van de bemanning gered van Elephant Island.

110 jaar later ga ik binnenkort beginnen aan mijn ontdekkingsreis.

Het is nog 7 dagen voor vertrek. Mijn uitrusting heb ik compleet en mijn tas is al grotendeels gepakt Een tas die best zwaar is, maar dat komt ook doordat ik voorafgaand aan mijn expeditiereis nog een paar dagen ga verblijven in Buenos Aires, waar het nog zomers weer is met een graadje of 28. Dus zomerkleding mee naast de uitrusting om de kou van Antarctica te trotseren.

Ik kijk uit naar mijn reis naar het 7e continent. Als er ergens ter wereld een plek is waarvan het noemen van de naam tot de verbeelding spreek is het Antarctica wel. Voor mij is Antarctica een lang gekoesterde bestemming wat binnenkort gaat gebeuren. Mijn verwachtingen voor mijn eerste soloreis naar dit mystieke continent zijn hooggespannen. En in mijn reistas heb ik nog een plekje gevonden voor het boek “Zuidpool” geschreven door Sir Ernest Shackleton over zijn expeditiereis die in 1914 begon.