Dag 1 aan boord

8 maart 2024 - Ushuaia, Antarctica

8 maart. Ik heb redelijk geslapen. Het is wel even wennen aan de deining die in zowel de lengterichting als in de breedterichting van de boot gaat. Een paar keer ben ik die nacht wel wakker geworden, maar ik sliep ook wel weer telkens snel. De vermoeidheid en de warme kamer spelen ongetwijfeld een rol hierin.

Om 8 uur is er een ontbijt wat er weer goed verzorgd uitziet. Alle gasten worden persoonlijk begroet door Jerrica uit de Plilipijnen en hoe ze het doet weet ik niet, maar ze kent na één keer vragen naar je voornaam, tijdens het uitserveren van de soep van gisteravond, iedereen bij naam.

In de ochtend krijgen we uitleg hoe de landings met de zodiacs gaan en krijgen we een presentatie over IAATO, een internationale organisatie waar Oceanwide bij is aangesloten en tot doel heeft om Antarctica zuiver en clean te houden en tot bescherming van het gebied en dan met name voor de dieren die er leven. Na de lunch met onder meer Aziatische gerechten maar waar je ook een Nederlandse rookworst kon krijgen is het tijd om ff te relaxen en vallen mijn ogen als snel dicht.

In de middag krijgt een kleine groep, waartoe ik behoor, uitleg over alle procedures bij de kayaktochten van Alexis, de kayakexpert uit Argentinië. Ook nu weer over een stukje veiligheid, maar ook over hoe dieren zoals de zeeluipaard, de orka en de walvissen op mensen reageren (de één wellicht agressief, de ander misschien nieuwsgierig). Morgen wordt het dan wetsuits passen voor het kayakken. Ook volgt er nog een presentatie over Antarctica, over het ontstaan, over de geschiedenis met de ontdekkingsreizigers, die op ene of andere manier hier wel vereeuwigd hebben (bijvoorbeeld het eiland Brabant en Anvers, ter nagedachtenis aan Anton de Gerlache uit België, Port Lockroy en Port Charcot naar de Franse reiziger Jean- Babiste Charcot), informatie over welke dieren we zouden kunnen zien, wat kengetallen over Antarctica en do’s en don’ts. Elke dag worden er lezingen en workshops gegeven.

Via de brug wordt er melding gemaakt dat er een orka is gesignaleerd en een walvis. Ik heb ze echter niet kunnen vinden en lang buiten staan was nog geen optie met de golven die het schip flink laten schommelen en de snijdende wind. Maar morgen zitten we nog zuidelijker en hebben we vast meer kans.

Na de dagelijkse briefing met onder meer de uitleg wat de de volgende dag op de planning heeft staan, is het diner klaar. Dit keer worden we geserveerd en heb ik allereerst een soepje met een vers gebakken stukje stokbrood en vervolgens eendeborstfilet met aardappel-ei bonbon.  Als het half 9 in de avond is, vertrek ik naar mijn hut. Even een lekker moment voor het slapen gaan straks.

De zee is nog niet gaan liggen, maar ik raak er al een beetje gewend aan.

1. Marry Hazelaar:
    21 maart 2024
    Spannend allemaal maar het is genieten voor je.

Jouw reactie