Borobudur en Prambanan

29 september 2022 - Yogyakarta, Indonesië

Om half 4 in de ochtend, of gewoon nacht, gaat de wekker. In de vakantie zo vroeg op staan komt hier wel vaker voor als je naar bepaalde attracties gaat. We gaan naar de Borobudur. Julian komt ons om 4 uur halen en staat om kwart voor 4 al gereed. Via Snooze Homestay hebben we een lekker gevulde ontbijtbox meegekregen. We rijden eerst naar Puntuk Setumbu, een heuvel op wat afstand om de zon zien op te komen met de Borobudur op de achtergrond. We rijden om 4 uur door de stad en het is al een drukt van jewelste. Mensen die gaan werken of juist terugkomen of mensen die naar de markt met eten gaan. Van overal uit de omgeving komt men voorraden inkopen.

Het is ongeveer een uur rijden naar Puntuk Setumbu. Daar parkeren we de auto, betalen een kleine fee en moeten dan nog de heuvel op. (Met trappen). Boven aangekomen is er een soort terras er staan al wel iets van  40 mensen te wachten met camera’s en mobieltjes. De zon is nog niet op. Dat duurt nog een klein half uurtje. Maar helaas zie ik al wel bewolking aankomen in de verte. Als het lichter wordt zien we helaas niet de zon, maar eerder een mistig, bijna sprookjesachtig tafereel waar de mist in de dalen zakt en de toppen van de bergen er boven uit steken. Dat geeft ook wel mooie plaatjes. Daarna gaan we naar de Borobudur. Bij velen bekend, als een van de belangrijkste Boeddhistische tempels in de wereld. De Sailendra-dynastie bouwde tussen 780-840 na Christus de grootste boeddhistische relikwieën ter wereld. Dit relikwie werd gebouwd als een plaats van boeddhistische aanbidding. In de tempel zijn vele boodschappen verwerkt voor mensen om zich te onthouden van wereldse verlangens en naar verlichting en wijsheid volgens de Boeddha, zo gaat het verhaal. Pas in 1814 is de Borobudur her-ontdekt. Het was helemaal overwoekert en men heeft er jaren over gedaan om het zichtbaar en vrij van bomen en struiken te maken. In begin van 1900 is men met de restauratie begonnen. In 1985 is een dele ervan bij bom-aanslagen vernield. Men is nu nog bezig met de restauratie en er liggen dan ook nog duizenden grote en kleine blokken op het terrein. Jammer aan de ene kant is dat je er niet meer op mag klimmen, maar aan de andere kan is dat misschien ook maar goed ook voor het behoud ervan. We lopen er om heen en zien (met behulp van een plattegrond) welke beelden er verwerkt zijn. Meer dan 500 Boeddhabeelden zijn er. Het is best een prijzige aangelegenheid om de Borobudur te bezoeken. Met een combikaart om deze en de Prambaran te bezoeken ben je zo’n 45 euro pp kwijt. Al met al valt het een beetje tegen wat je kan zien. Dan maar op naar de Prambaran. Maar eerst even ontbijten. De Prambaran ligt aan de andere kant van Yogua en is anderhalf uur rijden. Onderweg stoppen we voor koffie en om even af te zijn van de muziek van onze driver. Hij heeft een memorystick met 5 liedjes erop die met de saxofoon worden gespeeld en Celine Dion’s My Heart will go on heb ik al 4 keer voorbij horen komen.

De prambaran is een mega-bouwwerk of beter bouwwerken wat je al op afstand kan zien. De Prambanan-tempel is de grootste hindoetempel in Indonesië. Tot nu toe is het niet zeker wanneer deze tempel is gebouwd en op wiens bevel, maar het wordt sterk vermoed dat de Prambanan-tempel rond het midden van de 9e eeuw werd gebouwd door de koning van de Sanjaya-dynastie, namelijk koning Balitung Maha Sambu. De plattegrond van de Prambanan-tempel is rechthoekig en bestaat uit een buitenste binnenplaats en drie binnenplaatsen, namelijk Jaba (buitenste binnenplaats), Tengahan (middelste binnenplaats) en Njeron (binnenste binnenplaats). Alle tempels hebben dezelfde vorm maar verschillen van grootte. Het is echt mooi om dit te zien en te bedenken hoe ze dit ooit zo hebben kunnen maken in die tijd.  We blijven dan ook een tijd goed rondkijken en proberen de afbeeldingen op de tempels te herkennen. Veel bezoekers gaan daarna weg, maar op het terrein zijn, redelijk verborgen nog een aantal tempels, waarvan de Sewu tempel de belangrijkste is. Het is best een flinke wandeling op het terrein en de zon brandt goed en eist dat ik wat moet gaan drinken. Het is dan ook al begin middag. Na onze chauffeur gezocht en gevonden te hebben rijden we terug naar Yogya, Ik vertel hem dat ik het hele indrukwekkend vond. Hij denkt dat ik het over zijn muzieksmaak heb en wordt meteen enthousiast. Ik temper dat enthousiasme door te zeggen dat nu Celine weer is begonnen aan haar nummer ik het toch wel vaak genoeg gehoord heb. Een uur later zijn we in Yogya en stoppen we nog bij 2 antiekwinkeltjes. Ik had Julian verteld dat ik dat mooi vind en dat ik geïnteresseerd ben in oude gebruiksvoorwerpen. Een aantal Machetes (kapmessen van de boeren) worden getoond. Ik vind ze mooi maar prijzig en ook de houten wayang-kulit poppen blijven in de winkel achter. Daarna gaan we terug naar de homestay om op te frissen.  In het begin van de avond gaan we nog even de Maliborostreet op maar de vroege tijd van op staan en de vele kilometers die we gelopen hebben (18 km) eisen hun tol. Bij de homestay vragen we naar een restaurantje dicht bij. We worden gewezen op Pendopo Lawas en krijgen wat tips mee. Maar voordat we gaan wordt ons gevraagd, als Nederlanders of we het liedje kennen van Nasi Goreng Bami en saté. Ik ken het niet, zoek het op op youtube en vind het liedje van De zware jongens met als titel: de chinees doet veel meer met vlees. En het refrein gaat inderdaad zo van Nasi Goreng, Bami en Saté en wordt vlekkeloos meegezongen. Ik had er nog nooit van gehoord.  Het is gelukkig maar een paar honderd meter lopen naar het restaurantje. Aldaar aangekomen is het er al flink druk buiten. Het is eigenlijk alleen maar buiten met een buitenkeuken en een groot terras. Je loopt langs de uitgestalde en net vers gemaakte etenswaren, geeft aan of je rijst of noedels wilt en pakt dan wat je wilt en rekent dat af. Ik neem rijst met diverse soorten saté, kippendij, garnalen, sambal en een soort bapao en een soort loempiaatjes. Voor 2 personen met een lemon-citroengras thee en water erbij zijn we iets van 6 euro kwijt. Het eten is echt lekker en het is er ondertussen erg druk geworden. Tijd om terug te gaan en te gaan chillen voordat ik ga slapen.

1. Marry Hazelaar:
    29 september 2022
    Wat een aparte vakantie met heel veel aparte dingen die jullie meemaken. Nog heel veel plezier groetjes