Met de trein naar Yogyakarta

27 september 2022 - Yogyakarta, Indonesië

We vertrekken vandaag uit Pandagaran. Gisteren heb ik via Dingding, de gids bij Mini Tiga Homestay een auto geregeld die ons naar het station van Sidareja zal brengen. Dat is ongeveer een uur rijden. Aeng neemt ons mee in zijn gehuurde auto en zet ons af in het plaatsje bij het station. Stationnetje is een beter woord, want het is maar een kleine wachthal, ticketbalie en een overdekt perron. Via da app Traveloka hebben we ticketsvouchers gekocht die op het perron nog omgezet moeten worden in echte tickets. Het is goed dat we vooraf de tickets hebben gekocht en niet gewacht tot net voor vertrek, want de trein, waar iedereen vaste plaatsen heeft, zit goed vol. We reizen in de klasse Eksekutiv wat een beste klasse is. We hebben dan ook heerlijke stoelen, die wat achterover kunnen, lekker de ruimte en net als we vertrokken zijn, komt de catering al langs met nasi en drankjes. De rit met de trein begint om 11.12 en om 14.30 uur komen we in Yogyakarta aan. We zouden een bus kunnen nemen of lopen of de becak (fietskarren). Maar via ene eerdere gids Warnom heb ik contact met Julian. Me them hebben we afgesproken om morgen naar de Borobodour te gaan en naar Prembaran, beide heel bekende tempelcomplexen rond Yogya. Hij komt ons ook vandaag al halen van het station om ons naar de hostel te brengen. Bij aankomst staa thij al keurig klaar met een briefje in zijn hand met Mr. Arthur erop. We stappen in zijn minivan en rijden Yogya in richting de wijk Kraton. Kraton is een ommuurd stadsdeel rond het paleis van Yogyakarta, het paleis van de Sultan. Het is een wirwar aan straatjes met winkeltjes, ateliers, eettentjes. Het is heel kleurrijk en oogt bijzonder vriendelijk. Overal hangen vogelkooitjes buiten, zijn er op vele gevels vrolijke muurschilderingen, hangen overal veel planten, ruikt het naar lekker eten en zegt bijna iedereen wel Hello. Julian neemt ons mee naar een Wajang-Kulit-maker. De man vertelt ons hoe ene en ander werkt en wat het allemaal betekent. De wayang-kulit figuren worden uit geschoren en gedroogde buffelhuid gesneden. Alle figuren zijn vormgegeven uit 3 rondingen met de vaste typen en heeft veel details. Deze hebben een vaste betekenis, Daardoor zijn er voorgeschreven patronen in de kledij met de elementen aarde, water, vuur en lucht.  Als men aan het uitsnijden van de kenmerken van de pop komt, valt op dat men grote oren maakt. Dat is de betekenis, dat je veel wilt horen, leren. De lange neus geeft aan dat je nieuwsgierig bent. Grote vingers geven de tekens aan die voor wijsheid staan en grote voeten over elkaar heen vestigen de familieband. Om de leren poppen steviger te maken bevestigen ze aan de achterkant een soort geraamte van buffelhoorn en worden de armen bewogen met stokken gemaakt van spaken uit ene wiel. De ongeschilderde versie van de poppen vind ik mooier dan de haast kitscherige kleuren zoals ze hier liggen. Na de uitleg kijken we bij de Wajan Golekpoppen. Dit type poppen vind ik eigenlijk mooier. Thuis heb ik er twee uit Jakarta. Mijn oog valt op ene wat oudere pop. Deze heeft jaren in het naastgelegen paleis dienst gedaan in het poppenspel en is daar nu vervangen. De wat doorleefde kleuren vind ik mooier dan de nieuwe(re). Ik vraag naar de prijs. Ik geef aan dat ik dat toch wel te veel vind. Nu moet ik een prijs noemen. Ik zeg dat ik voor de er ervan zaken wil doen. Hij gaat dan wat terug in zijn prijs en vraagt of ik ook omhoog kom. Ik geef aan dat als ik dat zo had willen doen, ik nog lager was begonnen. D door mij genoemde prijs hou ik aan en ik ga niet verder omhoog. Ondanks nog een paar pogingen van hem om me omhoog te bewegen, krijg ik de pop van de eigenaar die aan nieuwe poppen bezig was mee voor mijn genoemde prijs.

daarna gaan we naar een batik-schilder en ook hier wil men uiteindelijk dat ik een schilderij koop. En ze gaan ver terug met prijzen, die veel lager zijn dan op de kaartjes staan. Maar ik heb mijn verhuiswagen niet bij en bedank vriendelijk. We vragen Julian om ons naar de hostel te brengen. We gaan naar Hostel Snooze, midden in het Kraton gebied. Bij aankomst voelt het meteen erg vriendelijk, gezellig en ziet het er verzorgd uit. We krijgen een hele rondleiding en uitleg hoe alles hier werkt. Als we geinstalleerd zijn gaan we in het Kratongebied eten. Op aanraden van de mensen uit het hostel gaan we naar een klein restaurantje Bakmie Pendopo. Haast niet te vinden, maar met aanwijzingen op foto’s en met de app. Maps.me kunnen we het vinden. We eten er heerlijk en ook het drankje van gember, citroengras en sinaasappelkandij, smaakt echt lekker. Na het eten gaan we nog even kijken op Maliborostreet, waar veel vertier is in de avond. Strtaatartiesten, dansers en mega veel volk. We maken het niet laat, want morgenochtend wordne we om 4 uur!! Opgehaald om naar Borobodour te gaan. Dat wordt vroeg op staan.

1. Marry Hazelaar:
    27 september 2022
    Met plezier je mooie verhaal weer gelezen. Groetjes