Op jacht met de camera

19 september 2019 - Krugerpark - Skukuza Rest Camp, Zuid-Afrika

In 4 dagen en 3 nachten doorkruisen we het Krugerpark vanaf de noordelijkste gate Pafuri tot de zuidelijkste gate bij Komatipoort. In deze dagen rijden we meer dan 500 kilometer over deels asfalt, deels gravel en zandwegen. Dat doen we in een tempo van 20 kilometer tot maximaal 50 kilometer per uur, dus tel maar na, hoeveel uurtjes het wel zijn.  Het is ook een wereld van verschil tussen het droge, dorre noorden en het veel groenere zuiden, als blijft het wel bijna overal hetzelfde qua riviertjes en watertjes. Het zijn zandrivieren met slechts op enkele plaatsen een klein stroompje. Ook hier is het allemaal erg droog en zou een regenbuitje wonderen doen. We spotten veel dieren. In het noordelijke deel komen we bijvoorbeeld een grote kudde buffels tegen, die allemaal op een kluitje liggen. Het zijn er wel honderden. Ook zien we enkele van de grootste olifanten met slagtanden van tot wel een meter lang. Deze olifanten zijn erg beroemd in Krugerpark maar zijn niet altijd te spotten. Ook zebra’s, giraffen, wildebeesten en tal van hertachtigen zien we geregeld in groepjes langs onze route. De 2e dag begint met het spotten van een enorme mannetjesleeuw bij Red Rock en worden we door een bewaarder van een picknickspot gewezen op de aanwezigheid van het kleinste uittje uit het park, de dwerguil. Zonder zijn aanwijzing hadden we deze vogel nooit gezien, klein als hij is, maar ook volledig in de kleuren van de boom waar hij in zit. De derde dag zien we onder meer een hyena-familie met jonge welpjes en een vrouwtjeshyene die 2 jongen aan het zogen is, en dat zo op maar 3 meter van ons vandaan. Een speciaal moment is ook als we een groep leeuwen zien, verspreid opgesteld in het landschap en duidelijk op jacht. De naderende wildebeesten zijn hun doelwit. Wat een machtig gezicht is dat en wat een spanning.. Geduldig liggen ze, quasi nonchalant in het gras of achter bosjes. En wij wachten geduldig mee. En als hun positie verandert wordt, doordat hun prooi ook verplaatst, krijgen we een 1e klas fotomoment als de leeuwen zich opstellen langs de weg en naast elkaar gaan zitten en liggen, direct naast onze auto. Er zit maar iets van 5-6 meter tussen. Dan merk je pas hoe krachtig en energiek deze dieren zijn. Een brok spieren. Als ze allemaal verzameld zijn, tellen we 11 volwassen leeuwen. De koning van de dieren is op vezoek bij Kingtuur in Afrika, of andersom ;-). De jacht van de leeuwen maken we wel een half uur mee, tot ze van ons vandaan vertrekken. Wij rijden verder zuidwaart. Even verderop passeren we een jakhals die zich ook mooi laat fotograferen. En weer verderop krijgen we een mooi waterballet te zien als enkele groepen olifanten, in totaal wellicht wel 100 dieren in een wat grotere poel gaan drinken, zwemmen en spelen. Een groep naderende wildebeesten wachten geduldig af totdat de olifanten het water uit zijn en zij kunnen gaan drinken. Onze lijst met gespotte dieren wordt nog groter als we in een boom, hoog boven de grond een luipaard zien liggen. Tot slot vinden we op onze campingplaats op een boom een felgekleurde leguaan. Dat was de dag in het Krugerpark tijdens onze ‘gamedrive’. Tussendoor eten we bij een picknickplek, waar we de braai aansteken en lekker eieren met spek bakken. Ook gaan er vele liters water doorheen, want het warme weer, met meer dan 30 graden, maakt ons dorstig. Als we de balans opmaken van de eerste 3 dagen Krugerpark (morgen nog een hele ochtend voor we Kruger gaan verlaten) hebben we het geluk omdervonden om veel dieren te mogen spotten en evenzeer veel mooie foto’s te hebben kunnen maken. En dat is toch de reden om naar Krugerpark te gaan.

1. Silvia van ark:
    19 september 2019
    Gaaf he. Geniet van je verhalen
  2. Shiela:
    20 september 2019