Nambiti, genieten in het paradijs

20 september 2019 - Nambiti Big 5 Private Game Reserve, Zuid-Afrika

We vertrekken rond half 8 met onze nieuwe camper. Vandaag gaan we naar Nambiti Game Reserve. We hebben een lange rit voor de boeg van ca. 470 kilometer over voornamelijk 2-baanswegen. Graag had ik een wat kortere rit gehad, maar doordat we Muchadodorp niet meer bij daglicht konden bereiken hebben we overnacht in Nelspruit waardoor de reis ca. 120 kilometer langer is. Eerst rijden we door de bergen in dichte mist maar als de zon wat kracht krijgt breekt de lucht open. Op deze weg naar het zuiden is veel langzaam vrachtverkeer. Er zijn vele kolenmijnen in de buurt en het is een komen en gaan transporten. We passeren achtereenvolgens plaatsen zoals Ermelo, Amsterdam, Amersfoort, Utrecht en komen dan in het gebied van de battlefields bij Newcastle en Dundee. Dit gebied, Kwazulu Natal was in de negentiende en twintigste eeuw het trieste  podium van een reeks  geweldadige conflicten. Britten, Boeren en Zoeloes voerden in 4 periodes  zo'n tachtig jaar oorlog in het achterland van de provincie. Diverse monumenten en borden verwijzen naar deze gebeurtenissen. We rijden vooralsnog door naar Nambiti Private Game Parc wat op ca. 20 km voor Ladysmith ligt. Bij de hoofdentree schrijven we ons in en even verderop parkeren we onze camper. Hierna wordn we opgehaald door Courtney die onze gids zal zijn tijdens ons verblijf. We verblijven op Ndaka Campsite, een kamp met luxe lodgetenten met van daar uit een prachtig vergezicht over de bush en de fields. Er is ook een luxueus restaurant met groot buitenterras, zwembad, speelveld en alle faciliteiten. Het zal ons hier aan niets ontbreken. We worden welkom onthaald en kunnen meteen aanschuiven voor de lunch. Een voorbode van de culinaire kwaliteiten van Ndaka. Om half 4 gaan we mee met de afternoondrive. Courtney bestuurt de jeep (eigen vervoer over het ca. 10.000 hectare groot gebied is uitgesloten). Al snel krijgt hij via de portofoon een oproep van een collega dat er cheeta’s zijn gespot. We rijden naar de plek toe en staan dan oog in oog met 2 cheeta’s (broers van elkaar). Wat een ranke, krachtige dieren zijn het. Alsof ze zo gedrild zijn, gaan ze vlakbij op een heuveltje liggen en latennze zich fotograferen. Wat een geluk hebben we weer, dat we de dieren van zo dichtbij kunnen bekijken. De dieren wandelen over het terrein, duidelijk op zoek naar eten. We volgen ze op gepaste afstand. Echter na een dik half uur gaan de cheeta’s op de rotsen liggen en laten wij ze verder met rust. De afternoondrive brengt ons over een mooi stuk gebied tot bij rotsen met een diepe kloof waar water doorheen stroomt. Een perfecte plek voor een sundowner (een borrel bij zonsondergang). De Gin-tonic en de witte wijn laten we ons smaken. Als het donker is rijden we terug waar een uitgebreid diner voor ons klaar staat. Het eten smaakt voortreffelijk en iedereen is hier super hulpvaardig. We voelen ons een gewaardeerde gast in dit lokale paradijs, genaamd Ndaka Campsite.