Een nieuwe reis in de maak

14 juli 2019 - Koudekerke, Nederland

Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst kennis gemaakt met Zuid Afrika. Een reis die ons van Johannesburg, langs een aantal mooie provincies, zoals Mpumalanga, Kwazulu Natal, het Koninkrijk Eswatini (Swasiland, Eastern Cape en tot slot Western Cape bracht in Kaapstad. Veel kilometers in een tijdsbestek van ruim 3 weken en ook heel veel indrukken en veel variatie in Landschap, natuur, dingen die we gedaan hebben en variatie in mensen en dieren. Het waren indrukwekkende weken. Tevens kwamen we tot de conclusie dat we ondanks dat we heel veel gereisd hebben we slechts een stukje van dit immense land hebben gezien. Als we zouden terugkeren, zouden we een deel van het land doen en de onderlinge afstanden een stuk korter maken. Dat terugkeren is sneller dan verwacht. In september vliegen we weer naar Zuid Afrika en gaan we vanuit Johannesburg een zelf samengestelde reis maken die ons zo ongeveer boven, rechts en onder Joburg brengt.

De voorbereidingen zijn gestart. Tickets zijn geboekt en ook de auto is geboekt. De auto geeft meteen het karakter van onze reis aan. We reizen namelijk met een Nissan 300, 4x4 aangedreven en uitgerust met een daktent en kampeerspullen. Tijdens onze laatste reis hebben we een aantal van deze auto's gezien en dat gaf ons wel een extra stukje gevoel van vrijheid. Met zo'n auto kom je op nog meer plaatsen waar de wegen vaak bestaan uit gravel en ben je nog een stukje dichter bij de adembenemende natuur. Het avontuurlijke van reizen met de 4x4 is misschien over een aantal jaren ook niet meer voor me weggelegd. September is ook een mooie maand om te reizen, aangezien het dan lente is. De bomen, planten en bloemen ontluiken;  de vele jonge dieren zijn dan net geboren en ook de temperaturen stijgen. Doordat alle struiken en bomen net weer uitlopen en nog niet dichtbegroeid is, is de kans op het spotten van wild en vogels groot. We hebben al een beetje ervaring in Zuid Afrika en hebben met deze kennis een mooie route uitgestippeld. Vele uurtjes inlezen op internet zijn hier aan vooraf gegaan. Er is zoveel te zien dat we ook nu weer keuzes moeten maken.

Via Pilanesberg Game reserve,  Matamba Bushcamp Vaalwater, de subtropische natuur van Magoebaskloof  en de Dorpjes met de Vendabevolking rondom Louis Trichardt gaan we naar de grens met Zimbabwe en Botswana en verblijven we in Nationaal park Mapungubwe. Vervolgens gaan we het hele Krugerpark door van noord naar zuid met enkele overnachtingen om daarna via Machadodorp/Waterval Boven door te steken naar Ladysmith waar we in een gamelodge in Nambiti Private parc ons laten verwennen. Tot slot kiezen we voor het ruige berglandschap van de Maloti Drakensbergen bij Winterton met de mooie namen als Champagne Castle en Giant Castle. Mogelijk maken we nog een uitstapje naar Lesotho aan de andere kant van de Maloti Drakensbergen maar dat zien we ter plekke wel. Het is alweer een enerverende reis geworden op papier.

We kijken er weer naar uit. Reis je mee via mijn blog?

1. Bauk en Corrie:
    14 juli 2019
    geweldig we hopen dat we er weer van mee genieten
  2. Nathalie:
    14 juli 2019
    Klinkt als een mooi avontuur, ben erg benieuwd naar je (jullie) verhalen!
  3. Edith:
    14 juli 2019
    Super, leuk om weer met jullie op reis te gaan....
  4. Ria en Henk:
    14 juli 2019
    We hopen wederom van jullie mooie reis verhalen mee te genieten
  5. Amber:
    15 juli 2019
    Wij gaan weer op afstand meegenieten van jullie reis. De auto ziet er al erg gaaf uit!
  6. Mieke:
    25 juli 2019
    Ik zal de weg voor je inspecteren.
  7. Silvia van ark:
    20 augustus 2019
    Leuk om je reis te volgen. Wij zijn al 5x geweest en zijn in feb via louis trechard in het noorden het kruger binnen gegaan helemaal naar het zuiden. Heel veel plezier. Tip: het olifanten museum in letaba rest camp
  8. Marian Reimert:
    21 augustus 2019
    Ben benieuwd, ga je dus volgen, alvast veel plezier gewenst ! Vorig jaar zijn wij 3.5 week geweest en bijzonder genoten van dit prachtige land
  9. Els Sprangers:
    25 augustus 2019
    Vind het superleuk om jullie te volgen. Ben benieuwd naar de foto's en verhalen.
  10. Arthur en Mireille:
  11. Jeanne van den Elshout:
    25 augustus 2019
    Wat een avontuur. Geniet ervan. Leuk om jullie te kunnen volgen
  12. Arthur en Mireille:
  13. Wim Flipse:
    25 augustus 2019
    Veel plezier en ga jullie belevenissen volgen!
  14. Arthur en Mireille:
  15. Patricia Louws:
    We beleven het mee!!
  16. Arthur en Mireille:
  17. Ester:
    25 augustus 2019
    Echt super gaaf. Jaloers😉. Geniet er van, we lezen mee!!
  18. Arthur en Mireille:
  19. Addy en Dolf Damsma:
    26 augustus 2019
    Gaaaaf veel plezier maar bovenal geniet er van. Kan me nog herinneren dat Orpen in het Krugerpark geen stroom had en dat je benzine met de hand moest oppompen. Pelgrimsrest vonden wij een leuk dorpje. Afrika was voor ons een geweldige belevenis en heeft een heel apart plekje in onze harten veroverd.
  20. Arthur en Mireille:
  21. Eva de VoogdBoone:
    26 augustus 2019
    Ik reis graag met jullie mee.
  22. Arthur en Mireille:
  23. Hans en Mieke dijkwel:
    26 augustus 2019
    Ziet er super uit, heel veel plezier, zijn er zelf ook 2 keer geweest, top vakantie gewenst👍👍👍
  24. Arthur en Mireille:
    Dank je Hans en Mieke. We gaan er van genieten
  25. Johan van Westen:
    29 augustus 2019
    Gaaf! Het past wel bij jullie, dit soort reizen. We lezen graag mee vanuit Zaamslag...
  26. Arthur en Mireille:
    Hoi Johan en Wouterien, Dank je wel en leuk dat jullie ons gaan volgen. 🐘🦏🦒🦓🐆
  27. Corine molenaar:
    30 augustus 2019
    Lijkt me geweldig om jullie te mogen volgen.